Friday 21 May 2010

PERNAH MELIHAT BUNGA-BUNGA INI?


(Bunga Tulasi)

Pernah tengok bunga ini. Pokoknya kecil sahaja tetapi bunganya besar pula. Selalu dijadikan pokok hiasan tetapi tidak dipedulikan sangat kerana saiznya yangbegitu. Tetapi apabila berbunga macam ini, terasa sayang pula diabaikan. Inilah bunga Tulasi.


(Bunga Kupu-kupu)

Bunga ini unik sedikit kerana pokoknya juga unik. Bunga Kupu-kupu diberi nama sebab pokoknya adalah pokok kupu-kupu. Jika dilihat dari jauh, daun pokok ini seperti rama-rama sedang terbang. Lebih cantik lagi apabila ditiup angin, daunnya bergoyang seperti rama-rama. Bunga kupu-kupu kecil sahaja saiznya.



Ini pula adalah Bunga Kemelin yang memang tidak pernah dipedulikan dan orang pun tidak suka membiakkan pokok ini. Ia biasa tumbuh liar terapung di permukaan air di paya-paya dan tasik. Di sawah yang tidak dijaga dengan baik juga biasa tersebar pokok ini. Pokok ini tidak memerlukan tanah untuk hidup.


(Bunga Kemelin)

Salah satu keburukan pokok ini ialah sukar hendak dihapuskan. Jika dibiarkan, lama kelamaan akan menjejaskan tumbuhan lain seperti padi dan sebagainya. Dah ia baik untuk hidupan dalam air.


(Bunga Rumpai)

Pokok rumpai ini adalah satu lagi pokok yang biasanya tidak dibiarkan hidup. Ia biasanya dibuang sebagai rumpai tanaman yang lain. Namun begitu, lihatlah bunganya, walaupun kecil ia kelihatan cantik dan menarik.

No comments: